28-07-2007, 10:16
'Çağdaş Deli Dumrul'dan korsan köprü: Ya 50 YTL ödersin ya da 70 km gidersin
Adana'da oturan bir vatandaş, devletin maliyeti gerekçe göstererek Seyhan Nehri üzerine köprü yapmamasına kızarak, Adana ve Mersin arasındaki mesafeyi 70 km kısaltan bir köprü inşa etti.
Fidanoğlu ailesi, başında 24 saat nöbet tuttukları köprüden geçişlerde kamyonlardan 50, traktörlerden 25, otobüslerden 15, taksilerden de 3 YTL alıyor.
Vatandaş, Adana'nın Yaramış ve Mersin'in Yeni Murat köyünün arazileri üzerine yaptığı korsan köprüden geçen araç sahiplerinden, Dede Korkut hikâyelerinde adı geçen Deli Dumrul gibi para alıyor. Köprüyü kullanan biçerdöver ve kamyon sürücüleri 50, traktör 25, otobüs 15 ve taksi şoförleri de 3 YTL ücret ödemek zorunda.
Adana'daki köprünün hikâyesi yıllar öncesine dayanıyor. Mersin ve Adana'yı birleştiren ve Çukurova'da yetiştirilen karpuz, kavun, biber, domates gibi tarım ürünlerinin Mersin Limanı'ndan dış pazarlara satılmasında önemli rol oynayan bölgeye vatandaşlar yıllar önce köprü yapılmasını talep etti. Konuyla ilgili görevlendirilen müfettişlerin hazırladıkları raporlar doğrultusunda köprünün maliyetinin 35 milyon YTL'yi bulması nedeniyle plan hayata geçirilemedi. Devletin köprü yapmayacağını düşünen Fidanoğlu ailesi, yaklaşık 3 yıl önce Adana'nın Yaramış ve Mersin'in Yeni Murat köyünün arazilerini kiralayarak Seyhan Nehri üzerine bir köprü yaptı ve köprüyü kullanan araç sahiplerinden 'geçiş ücreti' adı altında para almaya başladı. İşletmeciler, bölgede yaz aylarında yoğun bir çalışma yapan biçerdöver ve kamyonlardan 50, traktörlerden 25, otobüslerden 15 ve taksilerden de 3 YTL ücret alıyor. Alınan paralar karşısında herhangi bir makbuz verilmesi söz konusu değil. Fidanoğlu ailesinin yaptırdığı köprü, yol mesafesini 70 km kadar kısalttığı için tercih ediliyor. Günde 100-120 kamyon, 30-40 traktör ve yaklaşık 50 otomobille otobandan bile fazla gelir elde eden vatandaş, köprüde 24 saat nöbet tutuyor.
Bölgede 63 köy, yaş sebze ve meyvenin yanı sıra pamuk, narenciye, buğday üretimi yapıyor. Vatandaşlar yüzlerce ton ürününü taşımak için söz konusu köprüden bazen günde 3 kez geçmek zorunda kalıyor. Kendileri açısından köprü geçişlerinin ciddi bir maliyet oluşturduğunu belirten vatandaşlar, devletin bölgeye bir an önce köprü yapmasını istiyor.
Kamyoncu Mehmet Okyar, "Yıllardır yapılması beklenen köprü bir türlü yapılmadı. Vatandaşlar tarafından yapılan bu köprüden çok fazla para alınıyor." ifadesini kullanıyor.
Köprü giriş ve çıkışlarını kontrol eden, köprüyü ulaşım için kullananlardan para kesen amca oğulları Cumali ve Caner Fidanoğlu da amaçlarının vatandaşa hizmet etmek olduğunu belirtiyor. Meşhur Dede Korkut hikâyelerinde adı geçen ve bin sene evvel yaşadığı tahmin edilen 'Deli Dumrul'un da, kuru bir çay üzerine bir köprü yaptırdığı, köprüyü kullanandan 30, kullanmayanlardan ise döverek 40 akçe para aldığı anlatılır.
'Önüne gelen köprü yapamaz'
Adana İl Özel İdare Genel Sekreterliği yetkilileri, Türkiye'de kanunların olduğunu belirterek, önüne gelen herkesin köprü yapamayacağını söyledi. Yetkililer, "Hayır için köprü yapılsa dahi hukuki zemine oturtulmalı, ilgili yerlerden izin alınmalı." dedi. Diğer taraftan Devlet Su İşleri (DSİ) ve Karayolları Bölge Müdürlüğü'ne geçen 'Tuzla Köprüsü'nün ihalesinin yakın zamanda yapılacağı belirtildi. Açıklamada, söz konusu köprünün DSİ ile ortak yapılan bir protokolle ihale edileceği bildirildi
alıntı : zaman.com.tr
Adana'da oturan bir vatandaş, devletin maliyeti gerekçe göstererek Seyhan Nehri üzerine köprü yapmamasına kızarak, Adana ve Mersin arasındaki mesafeyi 70 km kısaltan bir köprü inşa etti.
Fidanoğlu ailesi, başında 24 saat nöbet tuttukları köprüden geçişlerde kamyonlardan 50, traktörlerden 25, otobüslerden 15, taksilerden de 3 YTL alıyor.
Vatandaş, Adana'nın Yaramış ve Mersin'in Yeni Murat köyünün arazileri üzerine yaptığı korsan köprüden geçen araç sahiplerinden, Dede Korkut hikâyelerinde adı geçen Deli Dumrul gibi para alıyor. Köprüyü kullanan biçerdöver ve kamyon sürücüleri 50, traktör 25, otobüs 15 ve taksi şoförleri de 3 YTL ücret ödemek zorunda.
Adana'daki köprünün hikâyesi yıllar öncesine dayanıyor. Mersin ve Adana'yı birleştiren ve Çukurova'da yetiştirilen karpuz, kavun, biber, domates gibi tarım ürünlerinin Mersin Limanı'ndan dış pazarlara satılmasında önemli rol oynayan bölgeye vatandaşlar yıllar önce köprü yapılmasını talep etti. Konuyla ilgili görevlendirilen müfettişlerin hazırladıkları raporlar doğrultusunda köprünün maliyetinin 35 milyon YTL'yi bulması nedeniyle plan hayata geçirilemedi. Devletin köprü yapmayacağını düşünen Fidanoğlu ailesi, yaklaşık 3 yıl önce Adana'nın Yaramış ve Mersin'in Yeni Murat köyünün arazilerini kiralayarak Seyhan Nehri üzerine bir köprü yaptı ve köprüyü kullanan araç sahiplerinden 'geçiş ücreti' adı altında para almaya başladı. İşletmeciler, bölgede yaz aylarında yoğun bir çalışma yapan biçerdöver ve kamyonlardan 50, traktörlerden 25, otobüslerden 15 ve taksilerden de 3 YTL ücret alıyor. Alınan paralar karşısında herhangi bir makbuz verilmesi söz konusu değil. Fidanoğlu ailesinin yaptırdığı köprü, yol mesafesini 70 km kadar kısalttığı için tercih ediliyor. Günde 100-120 kamyon, 30-40 traktör ve yaklaşık 50 otomobille otobandan bile fazla gelir elde eden vatandaş, köprüde 24 saat nöbet tutuyor.
Bölgede 63 köy, yaş sebze ve meyvenin yanı sıra pamuk, narenciye, buğday üretimi yapıyor. Vatandaşlar yüzlerce ton ürününü taşımak için söz konusu köprüden bazen günde 3 kez geçmek zorunda kalıyor. Kendileri açısından köprü geçişlerinin ciddi bir maliyet oluşturduğunu belirten vatandaşlar, devletin bölgeye bir an önce köprü yapmasını istiyor.
Kamyoncu Mehmet Okyar, "Yıllardır yapılması beklenen köprü bir türlü yapılmadı. Vatandaşlar tarafından yapılan bu köprüden çok fazla para alınıyor." ifadesini kullanıyor.
Köprü giriş ve çıkışlarını kontrol eden, köprüyü ulaşım için kullananlardan para kesen amca oğulları Cumali ve Caner Fidanoğlu da amaçlarının vatandaşa hizmet etmek olduğunu belirtiyor. Meşhur Dede Korkut hikâyelerinde adı geçen ve bin sene evvel yaşadığı tahmin edilen 'Deli Dumrul'un da, kuru bir çay üzerine bir köprü yaptırdığı, köprüyü kullanandan 30, kullanmayanlardan ise döverek 40 akçe para aldığı anlatılır.
'Önüne gelen köprü yapamaz'
Adana İl Özel İdare Genel Sekreterliği yetkilileri, Türkiye'de kanunların olduğunu belirterek, önüne gelen herkesin köprü yapamayacağını söyledi. Yetkililer, "Hayır için köprü yapılsa dahi hukuki zemine oturtulmalı, ilgili yerlerden izin alınmalı." dedi. Diğer taraftan Devlet Su İşleri (DSİ) ve Karayolları Bölge Müdürlüğü'ne geçen 'Tuzla Köprüsü'nün ihalesinin yakın zamanda yapılacağı belirtildi. Açıklamada, söz konusu köprünün DSİ ile ortak yapılan bir protokolle ihale edileceği bildirildi
alıntı : zaman.com.tr